Rozruszniki

Jedną z głównych części układu elektrycznego samochodu jest rozrusznik, czyli urządzenie do uruchamiania silnika spalinowego. Służy do obracania wału korbowego silnika i nadawaniu mu odpowiedniej prędkości obrotowej (tzn. silnik może rozpocząć samodzielną pracę). Bez niego pojazd osobowy lub ciężarowy nie będzie w stanie ruszyć, stąd też tak istotne jest zatroszczenie się, aby rozruszniki zawsze znajdowały się w doskonałym stanie technicznym.

Zasada działania

Rozrusznik pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, wprawiając w ruch obrotowy wał korbowy. Proces sprzęgania następuje dzięki zębnikowi, znajdującemu się na wirniku (jego wale) oraz mechanizmowi sprzęgającemu, który ma bezpośrednią styczność z bendiksem, odpowiedzialnym za przenoszenie momentu obrotowego. Cały proces rozpoczyna się w momencie przekręcenia kluczyka w statyjce. Pobór prądu wynosi 200-600 A, a w zależności od rodzaju pojazdu moc części wynosi 0,4-10 kW. Aby zadziałał prawidłowo, musi pokonać opory, na które składają się:

  • sprężanie w cylindrach,
  • zasysanie paliwa lub powietrza,
  • tarcie tłoków w cylindrach,
  • tarcie w łożyskach wału korbowego,
  • opory w mechanizmach pomocniczych.

Po czym rozpoznać awarię

Wszystkie części samochodowe posiadają określoną żywotność - w przypadku niskiej jakości urządzeń bądź nieodpowiednio dobranych do posiadanej instalacji może ona być znacznie skrócona. Jednak w trakcie eksploatacji mogą wystąpić awarie, których rozpoznanie jest często kłopotliwe. Warto zwracać uwagę na takie objawy, jak:

  • właściwy dźwięk, ale brak rezultatu w postaci rozruchu silnika samochodowego,
  • nietypowe hałasy występujące w silniku, które pojawiają się właśnie podczas uruchamiania komponentu,
  • urządzenie pewnego dnia zaczyna pracować znacznie wolniej bądź nie działa w ogóle.

Powyższe problemy mogą być spowodowane między innymi zepsuciem się bendiksu, wyrobieniem łożysk ślizgowych, uszkodzeniem wirnika, włącznika elektro-magnetycznego lub uzwojenia wzbudzenia, a także zużyciem się szczotek na silniku. Niezależnie od objawy oraz przyczyny istotne jest zwrócenie się do specjalisty bądź w przypadku posiadania właściwych kompetencji, wymiana lub naprawa niepoprawnie działającej części samochodowej.

Regeneracja

Podczas wymiany warto zastosować rozrusznik producenta Bosch, który wyróżnia się podwyższoną trwałością, co przekłada się na dłuższą żywotność. Oferowana jest przez nas także regeneracja rozruszników, dzięki której uzyskają Państwo część jakościowo porównywalną do rozwiązania nowego, ale wyróżniającej się niższą ceną - w szczególności jeżeli zostanie zostawiony zużyty komponent w naszym zakładzie w Białymstoku.

Elementy tej części samochodowej przedstawia zdjęcie:

  1. Obudowa,
  2. Mechanizm sprzęgający (bendiks),
  3. Wirnik,
  4. Cewki stojana,
  5. Szczotkotrzymacz,
  6. Elektromagnes załączający wraz z cięgłem widełek.
Rozrusznik rozłożony na części