Alternatory

Aby wytworzyć prąd przemienny z energii mechanicznej, niezbędne jest zastosowanie odpowiedniego urządzenia, znanego jako alternator. Pierwszy z nich został opatentowany w USA jeszcze w 1891 roku przez znanego Nikola Teslę. Bez tego urządzenia samochód - niezależnie czy osobowy, czy ciężarowy - nie może ruszyć, czyli staje się bezużyteczny. To właśnie on nie tylko odpowiada za doładowanie akumulatora, ale przede wszystkim za zasilanie wszystkich instalacji w pojeździe.

Zasada działania

Jak już zostało wspomniane powyżej alternator samochodowy służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. Używany jest jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych, a jednocześnie jest wydajniejszy od prądnicy prądu stałego. Jego uzwojenia są w stojanie, a nie w wirniku (dzięki czemu nie trzeba stosować komutatora). Jest wzbudzany przez uzwojenia wirnika tak, by podczas obrotu wirnika zmieniło się pole magnetyczne przenikające uzwojenia stojana. Do zapewnienia współpracy z akumulatorem, który do ładowania wymaga prądu stałego, alternator ma wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Często ma też wbudowany regulator napięcia, którego zadaniem (zgodnie ze swoją nazwą) jest utrzymanie na wybranym, stałym poziomie napięcia w samochodzie.

Po czym rozpoznać awarię

Jak każde inne części samochodowe, ale również urządzenia domowe lub przemysłowe, alternatory mogą ulec awarii, co wiąże się z ich nieefektywnym działaniem bądź całkowitym zaprzestaniem działania. Jednak nie zawsze zaistnienie problemu jest oczywiste, dlatego warto zwracać szczególną uwagę na takie zjawiska, jak:

  • hałasy w silniku o dowolnym natężeniu oraz częstotliwości, jednak wszystkie występujące podczas wzrostu obrotów silnika samochodowego,
  • niskie napięcie w akumulatorze,
  • nieprawidłowości w świeceniu się kontrolki ładowania akumulatora - może to być okazjonalne miganie, stałe świecenie bądź zaprzestanie działania podczas włączonego zapłonu,
  • szybko przepalające się światła prowadzące,
  • migające światła prowadzące,
  • szybkie rozładowywanie się akumulatora.

Po zauważeniu jednego z powyższych objawów należy niezwłocznie zacząć działać - zwlekanie może przyczynić się do trwałego uszkodzenia urządzenia bądź może nawet wiązać się ze stwarzaniem zagrożenia na drodze.

Regeneracja

Oczywiście doskonałym rozwiązaniem jest wymiana uszkodzonego urządzenia - doskonale w tym celu sprawdza się alternator producenta Bosch. Jednak równie dobrym rozwiązaniem jest regeneracja alternatorów - taka część została wcześniej dokładnie wyczyszczona oraz naprawiona, wydajnością dorównując nowemu urządzeniu, a jednocześnie często wyróżnia się znacznie niższą ceną. W szczególności jeżeli właściciel wymieni zepsutą, starą część na tą po regeneracji. Tego rodzaju usługi świadczymy w Białymstoku.

Podstawowe części tego komponentu na zamieszczonym rysunku:

  1. Obudowa tylna
  2. Mostek prostowniczy
  3. Diody główne
  4. Złącza zewnętrzne
  5. Diody wzbudzenia
  6. Łożyska
  7. Regulator i szczotkotrzymacz
  8. Stojan
  9. Wirnik
  10. Wentylator
  11. Koło pasowe
  12. Obudowa przednia z uchwytami mocującymi
Schemat alternatora